Historiefortelling: Slik får du innholdet ditt til å leve lykkelig alle sine dager

01. mars 2023 - Content

Lei av kjedelig og uinspirert innhold? Historiefortelling er det magiske verktøyet som kan løfte innholdet ditt, holde på publikums oppmerksomhet og feste seg i deres hukommelsen.

Er du også lei av uinspirert og kjedelig innhold? Vi skjønner det, det er vi også! Hvis du er tom for magiske ideer for å presentere merkevarens verdi eller et nytt produkt, er det lettere å hoppe over den kreative utfoldelsen og bare få det overstått. Det skjønner vi også. Men bare hør på oss – det finnes et verktøy som kan hjelpe deg med å styre unna fallgruven som er det meningsløse «men-vi-må-legge-ut-noe»-innholdet. Historiefortelling

Historiefortelling er ditt verktøy for å løfte innholdet ditt og holde på publikums oppmerksomhet. Når historiene dine er sterke og personlige, skiller de deg fra alle andre merkevarer (og AI-verktøy). Og de fester seg i minnet til kundene dine – det er en vinn-vinn-situasjon.

Trenger du fortsatt en grunn til å begynne å fortelle historier?

Her er tre fra Forbes:

  1. Hjelper deg med å skille deg ut
    I en tid med innholdsrot er det opp til deg å fange oppmerksomheten til publikum. Hvis du ikke vil at de skal skumme gjennom innholdet ditt, må du sørge for at det er kreativt for å fange leserens oppmerksomhet.
  2. Bygger tillit
    En måte å vise at du bryr deg på, er å fortelle historier som tar opp saker som ligger forbrukerne på hjertet. Når du viser at du har deres beste i tankene, begynner publikum å stole på deg. Du kjøper ikke tillit, du gjør deg fortjent til den.
  3. Føles mindre aggressiv
    Helt ærlig? Ingen liker et hardt salg. Ved å levere budskapet ditt og forholde deg til publikum gjennom historier om deres største bekymringer eller drømmer, blir du mindre påtrengende og det er mer sannsynlig at du tiltrekker deg forbrukere .

En fenomenal måte å fortelle en historie på er å bruke video, og du kan lese mer om mulighetene som følger med formatet i denne artikkelen her.

Når du stirrer på den blanke siden foran deg … 

Det krever øvelse, og vi sier ikke at det er enkelt, men det er ganske virkningsfullt. Tenk på din egen erfaring med innhold – hva slags historier får deg til å tenke, varmer hjertet ditt, holder deg hektet eller til og med til å handle? Det er de gode historiene som fester seg, ikke sant?

Det finnes en overflod av muligheter for deg og innholdet ditt når du drysser litt historiefortelling på toppen. Så les videre for å finne ut hvordan du kan lage appetittvekkende og deilig strøssel til innholdet ditt.

Som de fleste oppgaver blir de mer konkrete når det foreligger en plan. Så her er noen tips til hvordan du kommer i gang med historiefortelling.

Ifølge HubSpot er det fem nøkkelkomponenter i en god historie.

  1. Karakterer
    Karakteren i en historie danner forbindelsen mellom historiefortelleren og publikum. Bruk en karakter som publikum kan identifisere seg med, slik at de er mer tilbøyelige til å handle på oppfordringen din.
  2. Konflikt
    De aller fleste gode historier har en eller annen form for konflikt. En konflikt kan skape en følelsesmessig forbindelse mellom publikum gjennom relaterbare opplevelser. Derfor handler en historie ofte om hvordan hovedpersonen overvinner en hindring eller utfordring.
  3. Struktur
    Hvis du vil at publikum skal fortsette å lese, må du fortelle historien din i en noenlunde naturlig flyt – en begynnelse, en midte og en slutt. Bruk plottet ditt til å strukturere historien, og sørg for at du deler historien inn i seksjoner, slik at den blir lettere å lese.
  4. Innstilling
    Hvordan publikum oppfatter og forstår historien din, påvirkes i stor grad av konteksten. Innstillingen kan hjelpe deg med å kommunisere verdiene og målene til karakteren din, endre tonen i samtalene og handlingen. Det fungerer også veldig bra for «Show it, don’t tell it».
  5. Avslutning
    Pakk det sammen! Alle gode ting har en ende, og det har historiene dine også. Sørg for at historien avsluttes på en måte som inspirerer publikum til å følge opp oppfordringen din.

Det er definitivt en prøve-og-feile-prosess. Når det gjøres riktig, hjelper historiefortelling deg med å skape historier som skiller seg ut og reserverer en plass i kundens minne. Vi jobber med historiefortelling hver dag ved å gi liv til kundenes historier gjennom videoer og interaktive brosjyrer. Historiefortelling er en av våre viktigste superkrefter for å tiltrekke oss flere kunder.

Så grip fatt i penn og papir og bruk superkraften din til å begynne å fortelle historier!